نحوه استعلام اصالت باتری خودرو

نحوه استعلام اصالت باتری خودرو

پنج مرحله استعلام اصالت باتری با استفاده از لیبل باتری:

با توجه به الزامی شدن درج لیبل قیمت مصرف کننده توسط وزرات صمت، تمامی باتری های تولید ایران مجهز به لیبل قیمت می‌باشند. 
با دستورالعمل زیر می توانید از اصالت دستگاه خود اطمینان حاصل فرمایید:

1. ابتدا کد #7777*4* را شماره‌گیری کرده.
مرحله اول استعلام اصالت باتری
2. سپس گزینه استعلام کالا را انتخاب کرده.
مرحله دوم استعلام اصالت باتری
3. گزینه "شناسه داخلی کالا" را انتخاب کنید.
مرحله سوم استعلام اصالت باتری
4. کد GC درج شده روی لیبل را وارد سامانه کنید.
مرحله چهارم استعلام اصالت باتری
5. پس از چند دقیقه پیامکی مبنی بر اصالت باتری خودرو خود را دریافت کنید.
مرحله پنجم استعلام اصالت باتری

لیبل استعلام اصالت کالا! آشفتگی یا نظم بازار باتری خودرو؟

باتوجه به گسترش قاچاق محصولات خودرو، گران و زیر فروشی در بازار، نهادهای نظارتی در راستای برخورد با متخلفین در اردیبهشت ماه سال 1400، قانونی با مضمون صدور شناسه‌ی کالا برای محصولات تولیدی تصویب و عدم درج این شناسه را از تاریخ 15 فروردین سال 1401 به منزله‌ی قاچاق و غیرقانونی بودن محصول شناخته و با متخلفان برخورد قانونی صورت میگیرد.
صنعت باتری سازی کشور نخستین نهاد برای به اجرایی درآوردن این قانون انتخاب شد که این امر باعث ایجاد ابهامات و سردرگمی باتری سازان و فروشندگان جز و کل در بسیاری از موارد از جمله باتری‌های تولید شده‌ی قبل از وضع قانون فوق شده است.
درخواست باتری خودرو در فصول سرد مانند زمستان کم و در فصول گرم و تابستانی بالاتر از حد معمول است؛ با توجه به این وضعیت میزان فروش در زمستان کم و شدت تزریق محصول به بازار در آن بازه زمانی کاهش یافته است؛ براساس توضیحات داده شده تعداد باتری‌های انبار و در دست فروش مغازه داران زیاد و قوانین جدید سد نگران کننده‌ای در برابر فروش فروشندگان است زیرا باتری‌های فعلی لیبل و کد رهگیری نداشته و غیر قانونی و قاچاق تلقی می‌شوند.
در حالت کلی برای تولید باتری خودرو، بازه زمانی 1 الی 4 ماه لازم بوده اما از زمان وضع و اجرایی شدن قوانین جدید کمتر از بازه فعلی گذشته است و لیبل مذکور به محصولات تولید قدیم اختصاص داده نشده است؛ همین امر باعث شده تا نهادهای نظارتی همه‌ی باتری‌های فعلی بازار را مشمول این قانون دانسته و آنها را غیرقانونی و قاچاق خطاب کنند.
درگیری‌های ایجاد شده سبب شده تا تولیدکنندگان باتری، تولید خود را کنترل شده تر و محتاطانه‌تر از قبل ادامه دهند و همین امر موجب افت 50 درصدی تولیدات باتری خودرو شده و کاهش عرضه‌ی محصولات مصرفی به مرور زمان می‌تواند در بازار باعث افزایش قیمت و به قدرت رسیدن بازار سیاه شود.

هدف اصلی از درج لیبل اصالت کالا چیست؟

هدف اصلی این کار جلوگیری از قاچاق باتری ماشین و عدم عرضه کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت به مشتریان است اما در حال حاضر با بی‌توجهی مسئولان بر نظارت و مانع ‌گذاری بر سر راه تولیدکنندگان و افت تولید داخل بلعکس انتظارات فوق، بازار محصولات قاچاق و خارجی و بی‌کیفیت افزایش یافته و چرخه تولیدات ملی دچار مشکل می‌شود.
توان تولید ایران در حوزه باتری خودرو حدود 30 درصد بالاتر از توان کل یعنی 130 درصد بوده و حتی به گفته برخی کارشناسان در صورت حمایت، میزان تولیدات می‌تواند به 200 درصد برسد!
ایران در رقابت تنگاتنگ با دو کشور ترکیه و کره در این حوزه است که با مشکلات به وجود آمده ممکن است از بازار محصول به علت تقلبی و بی‌کیفیت شناخته شدن کالاهای تولیدی براساس قوانین جدید کنار گذاشته شود.

قیمت‌گذار در مشخصات چالشی جدید در لیبل‌های نصبی !

مشکل دیگر بیان شده از جانب تولیدکنندگان و فروشندگان این است که در کنار تمام خصوصیات ذکر شده قیمت تمام شده کارخانه و قیمت مصرف کننده نیز ذکر می‌شود که ممکن است باعث ایجاد اختلال در روند فروش شود.
اگر قیمت تمام شده کارخانه و مصرف کننده را مقایسه کنیم به عدد 15 درصد تفاوت می‌رسیم که این عدد تنها جنبه ظاهری مبالغ خرج شده را بیان می‌کند زیرا در مبالغ تعیین شده مالیات بر ارزش افزوده و قیمت تمام شده در خرید و فروش باتری‌های فرسود در نظر گرفته نمی‌شود.
در این بین هیچ بخشی به اندازه شبکه توزیع متضرر نمی‌شود زیرا از 15 درصد ذکر شده 12 درصد سود فروشنده نهایی و 3 درصد شود شبکه توزیع و هزینه حمل بار است که در حالت کلی هزینه اعمال شده در بازار هیچ هم‌خوانی‌ با ارقام توصیف شده نداشته و عملا کل هزینه‌های جانبی بر دوش شبکه توزیع می‌افتد.
در مبحث مالیات، فروشنده نهایی 12 درصد مالیات پرداخت می‌کند اما این رقم در شبکه توزیع به چیزی حدود 5.7 درصد تبدیل می‌شود؛ پس در این صورت مقایسه قیمت تمام شده کارخانه و قیمت مصرف کننده کاملا اشتباه است.
در صنعت باتری خودرو، باتری‌های فرسوده و کهنه دارای ارزش هستند و طبق کارایی خود ارزشیابی و قیمت‌گذاری می‌شوند پس درج قیمت باتری‌ها در مشخصات لیبل می‌تواند باعث ایجاد آشفتگی در بازار کهنه‌فروشان شود.

با توجه به تمامی ابهانات بهترین راه چیست؟

در حالت کلی وجود لیبل و کد رهگیری جهت رفع ابهامات و آگاهی خریدار از ویژگی‌های محصول دریافتی مانند نام و نوع محصول کشور صاحب برند، آلیاژهای بکارگیری شده، شماره فنی، اصل و قانونی بودن آن لازم است اما نحوه‌ی رسیدگی نهادهای نظارتی باعث وجود برخی مخالفت‌ها در این باره شده است، مسئولین مذکور بهتر است برای تایید اصالت کالا باتری‌های تولید شده در تواریخ ما قبل قانون وضع شده از تاریخ ثبت گارانتی و تاییدیه‌ی سازمان ملی استاندارد محصول استفاده کنند.